Що потрібно для отримання податкової знижки на накопичувальне страхування життя? |
Головне управління Державної податкової служби нагадало платникам податків про можливість скористатися правом на податкову знижку за витратами на накопичувальне страхування життя та недержавне пенсійне забезпечення. Відповідно до статті 166 розділу IV Податкового кодексу України, громадяни мають право зменшити суму річного оподатковуваного доходу на фактично понесені витрати, пов’язані з особистим страхуванням. Йдеться, зокрема, про страхові платежі за договорами довгострокового страхування життя, укладеними з українськими страховими компаніями-резидентами, а також про внески до недержавних пенсійних фондів, пенсійні банківські депозити, пенсійні вклади або рахунки учасників фондів банківського управління. Це право поширюється як на особисті витрати платника податку, так і на витрати на користь близьких родичів. При цьому закон встановлює граничний розмір витрат, які можуть бути включені до податкової знижки. У 2024 році ця сума становила не більше ніж 4 240 гривень на місяць для самого платника. Якщо витрати здійснювалися на користь члена сім’ї першого ступеня споріднення, граничний розмір обмежений 2 120 гривнями на місяць, тобто 50% встановленого ліміту. Облік таких витрат ведеться помісячно, у межах строку дії страхового договору впродовж одного календарного року. Для отримання податкової знижки необхідно до 31.12.2025 подати декларацію про майновий стан і доходи до податкового органу. До декларації додаються копія договору страхування життя, підтвердні документи про сплату внесків, а також довідка про доходи, отримані за основним місцем роботи. Важливо, щоб страхова компанія, з якою укладено договір, була резидентом України та мала чинну ліцензію на відповідний вид діяльності. Таким чином, використання договорів страхування життя не лише забезпечує захист у разі настання страхових подій, але й надає можливість часткового повернення сплаченого податку, що підвищує фінансову ефективність довгострокових особистих інвестицій. Як отримати податкову знижку на накопичувальне страхування життя?Щоб скористатися правом на податкову знижку за витратами на страхування життя, необхідно впродовж року, що настає за роком, у якому було здійснено витрати, подати до податкового органу декларацію про майновий стан і доходи. У цьому випадку, для витрат, понесених у 2024 році, така декларація подається до 31 грудня 2025 року включно. У декларації потрібно вказати загальну суму отриманого річного доходу та фактичні витрати, здійснені на користь договору довгострокового страхування життя. До декларації обов’язково додається копія укладеного договору страхування, а також документи, які підтверджують перерахування коштів (платіжні доручення, квитанції, банківські виписки тощо). Додатково необхідно надати довідку про доходи за основним місцем роботи — як правило, це форма № 3, яка видається бухгалтерією роботодавця. Важливо переконатися, що договір укладено саме з українським страховиком-резидентом, а компанія має чинну ліцензію на провадження діяльності зі страхування життя. Якщо витрати були здійснені не лише на користь платника податку, але й на користь члена сім’ї першого ступеня споріднення (чоловіка, дружини, дитини або батьків), це також потрібно вказати, дотримуючись граничного ліміту — для таких витрат діє обмеження в розмірі 50% від максимально дозволеної суми. Облік витрат здійснюється окремо по кожному місяцю протягом строку дії договору страхування. Це означає, що навіть якщо поліс був оформлений у середині року, до знижки враховуються лише ті місяці, в яких фактично здійснювалися платежі. Після подання декларації та перевірки документів податкова служба ухвалює рішення про надання податкової знижки. Якщо воно позитивне, сума надміру сплаченого податку на доходи фізичних осіб повертається платнику на вказаний банківський рахунок упродовж 60 днів з моменту подання повного пакету документів. |