Швеція посилює контроль страхування російського тіньового флоту в Балтійському морі |
Швеція з 1 липня розширює контроль за судноплавством у Балтійському морі, зосередившись на перевірці страхового покриття суден, зокрема тих, що можуть бути пов’язані з російським “тіньовим флотом”. Про це повідомили шведське радіо Ekot і видання Sweden Herald із посиланням на Міністерство юстиції Швеції. Згідно з новими правилами, Шведська морська адміністрація та берегова охорона отримають повноваження збирати інформацію про страхування не тільки від суден, що заходять у шведські порти, а й тих, які лише проходять через територіальні води чи виключну економічну зону країни. Такий крок, за словами міністра юстиції Гуннара Стрьоммера, має створити стримуючий ефект для суден, що працюють поза межами міжнародного регулювання, а також забезпечити підґрунтя для розширення санкцій. Уряд Швеції наголошує, що “тіньовий флот” використовується росією для обходу міжнародних обмежень, зокрема стелі цін на нафту. Судна цього флоту часто мають непрозору структуру власності, перебувають у технічно неналежному стані та не мають чинного страхового покриття. Прем’єр-міністр Швеції Ульф Крістерссон підкреслив, що нові заходи — це реакція на зростаючі ризики у Балтійському морі. Швеція не повинна обмежуватися очікуванням сприятливого розвитку подій, а повинна бути готовою до потенційної ескалації. За його словами, збирання інформації про судна дає Швеції та її партнерам стратегічну перевагу для введення адресних санкцій. Рішення про посилення контролю було ухвалене на тлі дестабілізаційних інцидентів у Балтійському регіоні. Так, у листопаді та грудні 2024 року зафіксовано пошкодження підводних телекомунікаційних і енергетичних кабелів між Фінляндією, Естонією, Литвою, Швецією та Німеччиною. Влада країн регіону підозрює, що за частиною інцидентів можуть стояти сплановані дії, спрямовані на підрив критичної інфраструктури. Контроль за страховим статусом суден у Балтійському морі — новий інструмент у ширшому комплексі заходів, покликаних протидіяти тіньовим логістичним схемам, які Росія використовує на тлі чинних міжнародних санкцій. Нагадаємо, що 20.05.2025 Європейський Союз затвердив 17-й пакет санкцій, який охоплює майже 200 суден, задіяних у схемах обходу ембарго. За словами міністерки закордонних справ Латвії Байби Браже, через Балтійське море транспортується понад 84% російського експорту сирої нафти, значна частина якого здійснюється судами без прозорого походження та відповідного страхування. Джерело: Форіншурер |